Újpest logó
Ma 2017. december 16. szombat, Etelka, Aletta napja van. Holnap Lázár, Olimpia napja lesz.

2017. november 6.

Az elmúlt közel 8 év alatt 201,2 ezerről 181,8 ezerre , közel 10 %-kal esett vissza a nappali tagozatos általános gimnáziumi tanulók száma. Ez ugyan összefügg az iskolaköteles gyermekek létszám-csökkenésével is, de csak részben. A 15 ezernyi tanulói létszámvisszaesés az orbáni iskolapolitika következménye. Az ugyan igaz, hogy az általános gimnáziumok nem adnak szakmai ismereteket és jó elhelyezkedési lehetőségeket, de az alapos általános műveltség nyújtásával a felsőfokú képzést alapozzák meg. A létszámcsökkentést Orbánék azzal indokolják, hogy egy jó szakmai végzettség többet ér egy gimnáziumi érettséginél, sőt ahogy Orbán 2013-ban megjegyezte, még egy diplomával is felér. Az anyagi megbecsülés szempontjából igaza van ugyan, mivel egyes középfokú szakképzettséggel rendelkező csoportok magasabb anyagi megbecsülést élveznek, mint egyes diplomás csoportok. Ez azzal függ össze, hogy 1947-ben a forint bevezetésekor a diplomások, - különös tekintettel a pedagógusokra -, fizetésének megállapításakor figyelmen kívül hagyták munkájuk társadalmi hasznosságát, azaz a munkásokhoz képest a fizetésüket nagyon alacsony szinten állapították meg. Ezen a rendszerváltás óta sem történt érdemi változás. Bizonyos mértékű kivételt csak a politikai munkakörökben dolgozók jelentenek.

Az orbáni iskolapolitika lényege: egyrészt a hagyományos középfokú szakképzés előtérbe helyezése, másrészt az általános gimnáziumi és az egyetemi képzés korlátozása. Ez több okra vezethető vissza. Figyelmen kívül hagyja, hogy XXI. századi gazdasági fejlődés alapja a modern termelési eszközök, módszerek gyors fejlődése és terjedése – robot technika, számítógépek stb. alkalmazása – Ezek működtetéséhez pedig nem elég a középfokú szakképzettség, Itt a diplomások számnövekedésére van szükség, aminek előfeltétele az általános gimnáziumi érettségi. Az orbáni iskolapolitika azzal is összefügg, hogy megakarja akadályozni nagyobb általános intelligenciával és politikai ismeretekkel rendelkező érettségizettek és diplomások számnövekedését, mert azok politikai manipulálása jóval nehezebb, mint az alacsonyabb műveltségűeké. Úgy véli, hogy az utóbbiak szolgai és alattvalói módon gondolkodóvá nevelése könnyebb , mint az általános gimnáziumi végzettségűeké és a diplomásoké. Ezzel hatalmának további fennmaradását kívánja elősegíteni.

Juhász T. János